Rosacea kan i dag ikke kureres, men kan behandles effektivt med tabletter og cremer. Symptomerne kan holdes nede ved at forebygge og pleje huden, så den er i balance.

 

1. Rens rosacea-huden mildt

Det er vigtigt, at huden renses med en mild, men effektiv rens, der kan holde bakterievæksten nede uden at udtørre huden.

Syrestoffer som lactobionisk acid har en exfolierende effekt og sætter gang i cellefornyelsen. Den øger sårhelingsprocessen, har kraftige, fugtgivende og vandbindende egenskaber, opbygger en beskyttende film på huden og virker beroligende.

Gå udenom de hårde skrubbelignende produkter. De er alt for hårde mod huden og kan være skyld i små ridser i hudens overflade. Disse små ridser i huden giver ideelle vækstbetingelser for bakterier og øger faktisk risikoen for, at bakterievæksten får rødmen til at blusse op.

 

2. En god fugtighedscreme til rosacea-hud

Fugt er det allervigtigste trin til den belastede hud. Hvis du bruger receptpligtige cremer mod rosacea, er det en god idé at vente 5-10 minutter efter påsmøring, så cremen er fuldt absorberet i huden. Når cremen er optaget i huden, er den klar til, at du smører en god fugtighedscreme ovenpå.

En god creme kan indeholde:

  • Hyaluronsyer, der giver et boost af fugt og skaber en barriere, som forhindrer vandtab. Hyaluronsyre er et stof, som kroppen kender i forvejen. Hyaluronsyre findes allerede i vores hud og er kroppens naturlige fugtighedsmiddel.
  • Shea butter binder fugtigheden i huden og er blødgørende.
  • Bisabolol (ekstrakt af kamille) er fugtgivende, anti-inflammatorisk og har antimikrobielle egenskaber.
  • Niacinamide (B3) er en af de få stoffer, der har flere effekter på huden. Blandt de vigtigste er, at det styrker hudens barriere, så huden bliver mindre irriteret. Niacinamide øger også hudens forsvarsmekanisme over for skadelige påførte midler. At hudens immunforsvar bliver styrket kan ses på hudens måde at reagere på celleniveau. Den reaktion stimulerer nemlig opbygningen af celler og reducerer hudens fugttab.

Kilde: Bisset J Clin Dermatology 2002, Bisset Curtis 2002

3. Beroligende masker egnet til rosacea-hud

En beroligende maske et par gange ugentligt bidrager til at holde en hud på overarbejde i ro og holder rødmen i huden nede.

En maske består i udgangspunktet af koncentrerede og intensive ingredienser, som “mætter” huden i længere tid end bare her og nu. Den smøres på i et mellemtykt lag og skal sidde på huden 1-15 min.

Den gode maske “tvinger” din hud til at absorbere de plejende og aktive ingredienser.

Pas på med overforbrug. Dagligt brug af masker kan faktisk stimulere huden i negativ retning eller endda stresse huden, så din rosacea bliver værre.

En god beroligende/fugtgivende maske kan bl.a. indeholde Niacinamide (B3) med sin multifunktionelle virkning.

 

4. Undgå mineralske olier

Undgå produkter, som indeholder mineralske olier, f. eks paraffinium liquid, propylenglycol. Disse ingredienser er ret billige og stabile, hvorfor kosmetikbranchen bruger dem i store mængder.

Mineralske olier lægger sig som en film på huden, tilstopper porerne og forhindrer huden i at ånde. Tilstoppede porer kan give inflammation, irritation og udbrud med pustler og papler (knopper/bumser). Derfor har mineralske olier en tendens til at forværre rosacea.

 

5. Beskyt huden mod sol

Du skal beskytte huden mod solen ved at bruge solcremer med høj solfaktor, minimum SPF 30+ dagligt. Sol forværrer rosacea-udbrud (vi ved ikke præcis hvorfor). Vælg en oliefri solcreme, da olien har tendens til at “pakke huden ind”, og det øger risikoen for et rosacea-udbrud.

En solcreme kan indeholde fysiske solfiltre eller kemiske. Jo højere SPF, f.eks 50+, jo flere kemiske filtre indeholder solcreme. Desværre menes de kemiske filtre at kunne øge risikoen for allergi, derfor er der uenighed blandt fagfolk, om det er bedst at anvende fysiske eller kemiske filtre.

 

6. Sund livsstil holder rosaceaen i skak

Derudover kan akohol, stress, stærk mad, kulde, varme, medicin og langvarig brug af cremer med binyrebarkhormon forværre symptomerne hos nogle. Der findes dog ikke konkrete beviser for dette.

Det ser ud til at være individuelt, om og hvor meget man reagerer på forskellige påvirkninger, hvorfor du selv skal være opmærksom på, hvilke faktorer der påvirker din hud.

Få dæmpet rosaceaen udefra med et målrettet kurforløb. Bestil din første behandling her 

LINK Læs her dermatolog Nadeem Janjur behandling af rosacea

 

 

Kilder: Dermatologi og venerologi, lærebog af Kaare Weismann, Carsten Sand Petersen, Torkil Menné, Frederik Grønhøj Larsen og Gunhild Lange Skovgaard

Kilder om kost og livsstil:
http://tidsskriftet.no/2011/10/kommentar/intestinal-autointoksikasjon-fortsatt-aktuell-sykdomsmekanisme
http://tidsskriftet.no/2009/08/kronikk/uklare-tilstander-felles-mekanismer
http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0026358
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21876150
http://www.nature.com/nature/journal/v444/n7122/abs/nature05414.html
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21410934
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8703071